תביעת מזונות בהוצאה לפועל – כל מה שצריך לדעת

הסכם המזונות בין בעל לאשה נחשב כהתחייבות חוזית לכל דבר. לכן, כאשר דמי המזונות אינם משולמים לאורך זמן ניתן להגיש תביעת מזונות ולפתוח תיק בהוצאה לפועל. תיקים אלה שונים מתיקי חוב רגילים משום שהכספים מיועדים לניהול הוצאות הבית כאשר רק הורה אחד מפרנס את המשפחה. במאמר זה נדון בקצרה בתהליך הגשת התביעה ובטיפול בתביעה שהוגשה כנגדכם.

מסלול מזונות בהוצאה לפועל

ההוצאה לפועל קבעה מסלול מקוצר מיוחד לתיקי המזונות. ראשית, לא ניתנת תקופת המתנה לפני פתיחת התיק אלא ניתן להגיש אותו כבר לאחר היום שקבע בית המשפט את תשלום דמי המזונות. שנית, במסלול מזונות רשם ההוצאה לפועל מזרז את תהליכי העיקול על מנת לממש את משכורתו של החייב או כספים הנמצאים בחשבון הבנק שלו. מטרת תהליך זה, היא לזרז את העברת הכספים מהורה אחד למשנהו לטובת הילדים. החוק אינו מחייב את ההורה לבחור במסלול המזונות והוא יכול להשתמש במסלול הרגיל של גביית חוב בהוצאה לפועל.

מה הדרך שבה ניתן לתבוע את ההורה לשלם אם לא ניתן לעקל את משכורתו?

תביעת מזונות בהוצאה לפועל מאפשרת להפעיל באופן מידי את כל הסנקציות האפשריות כנגד החייב. בין השאר הוא לא יוכל לצאת מהארץ אם הוצא צו כנגדו, לא יוכל לקבל את מלוא משכורתו וכן יירשם עיקול על קרן הפנסיה של החייב. בצורה זו, ניתן לוודא כי החייב אינו משתמש בכספים לצרכים אחרים עד ששילם את מלוא החוב. אם החוב מגיע לסכום העולה על חמישים אלף שקלים ניתן לבצע גם עיקול מקרקעין על מנת לממש את נכסיו של החייב.

האם יש החרגות לחוב שנמשך מספר שנים

כיום, תביעת מזונות בהוצאה לפועל ניתן לבצע רק על חלק החוב שהצטבר בשנתיים שלפני היום בו נפתח התיק בהוצל"פ. על מנת לבצע הליך גבייה לחוב מתקופה מוקדמת יותר יש לקבל אישור מיוחד מבית המשפט. לכן, במקרה של חוב שהצטבר, אם עדיין לא הוגשה תביעה בהוצאה לפועל כנגד החייב קודם לכן, מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין הוצאה לפועל המתמחה בהגשת תביעות מזונות להוצל"פ ולתבוע את מלוא הסכום.

האם הסכום צובר ריבית?

במקרים מסוימים הסכום שיתבע מההורה יהיה נמוך מסכום המזונות שלא שולם. זאת במקרה שהביטוח הלאומי שילם במקום ההורה בתקופה מסוימת. במקרים אחרים הסכום יהיה אף גבוה יותר מסכום המזונות אם הצטברה ריבית על הסכומים שלא שולמו בזמן. התשלום יהיה בדרך כלל גם צמוד למדד המחירים לצרכן. תוספת זו של ריבית נועדה למנוע דחייה מכוונת של תשלומי המזונות ומהווה גורם מרתיע לצד הענישה של הצד שלא שילם.

לסיכום, החוק רואה בחומרה עיכוב בתשלום של מזונות לקטין ומאפשר לנקוט בהליכים מהירים ללא המתנה על מנת לגבות את החוב באמצעות תביעת מזונות בהוצאה לפועל. אם נפתח תיק הוצאה לפועל נגדכם על תשלום מזונות ואתם מעוניינים בפריסה נוחה יותר של החוב או זקוקים בסיוע בגביית הסכום המגיע לכם באמצעות ההוצאה לפועל מומלץ לפנות בהקדם לעו"ד.

גם לכם מגיע
לישון טוב בלילה

צרו קשר עם עו"ד שלי גרשט:

שתפו תוכן זה:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
לקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות
צרו קשר עכשיו